https://www.ynet.co.il/fashion/article/s1xsuobz2
אילנה שושן, מפיקת סרטים ועורכת דין, מלכת היופי של ישראל לשנת 1980, נבחרה למלכת המלכות ב-2010. אימא של מיכאל (30) ואלינור (29)

אילנה שושן, איך הכול התחיל?
"בגיל 17 קיבלתי זימון לתחרות היופי של שבועון העבר 'להיטון'. אחת השכנות של הוריי בכפר סבא שלחה את השם שלי וזכתה בפרס. הלכתי לתחרות מתוך סקרנות. הגעתי רק בשלבים האחרונים, וזכיתי במקום הראשון. זו הייתה חוויה, כי בתחרות בחו"ל נבחרתי כסגנית ראשונה ואיליין פורד, שהייתה אחת השופטות, הציעה לי חוזה דוגמנות ומגורים בדירה שלה בניו יורק. אמרתי לה שאני צריכה לסיים את הלימודים ואחר כך יש לי צבא, וחזרתי לכפר הנוער בן שמן. אפילו לא שקלתי את זה לרגע. גם לא ידעתי להעריך את גודל ההצעה. הערכים שלי היו אז מאוד ברורים: לימודים, צבא ואוניברסיטה. בצבא הייתי צפ"טית בקריה, כשפנו אליי מתחרות מלכת היופי. ברגע האחרון נפלה להם מועמדת וביקשו ממני להשתתף. היססתי, והחבר שהיה לי אז דחף אותי. גם הייתה נסיעה לחו"ל לכל הבנות, בתקופה שלא נסעו הרבה לחו"ל. הגעתי ישר לשלב המועמדות האחרונות, נבחרתי למלכת היופי וכל השאר היסטוריה. אומנם לא זכיתי באוטו, כי בדיוק הייתה בארץ תקופה קשה מבחינה כלכלית. הייתה אינפלציה קשה. הבטחתי לעצמי שאת האוטו אקנה לבד. תוך חצי שנה, היה לי אוטו. התחלתי לדגמן לספונסרים של התחרות והחיים שלי היו צבא, צילומים ותצוגות בערב".
אילנה שושן על שער "לאשה" לאחר שנבחרה למלכת היופי, 1980
"הבטחתי לעצמי שאת האוטו אקנה לבד". אילנה שושן על שער "לאשה", 1980(צילום: שמואל יערי)

את זכורה כאחת ממלכות היופי הכי אייקוניות בישראל.
"לקח לי הרבה זמן להבין את זה. אני חושבת שזה מאחר שהרקע שלי לא היה מהאליטה. אבי עלה מרוקו ואימי עלתה מעיראק, אני באה ממשפחה דלת אמצעים ומרובת ילדים. אז מבחינה חברתית הייתה לזה משמעות. לא הייתי מודעת לזה כל כך, כי גדלתי בכפר הנוער בן שמן ולא הרגשתי את האפליה שהייתה מנת חלקם של יוצאי צפון אפריקה בפרט. רק שנים מאוחר יותר גיליתי את כל השיטה של הפנקס האדום של החברות במפלגת העבודה, שבה ההורים שלי היו שבויים, מופלים ומנוצלים. יש הרבה נשים יפות בתחרויות, אבל הייתה תחושה שבדרך כלל המזרחית הייתה זוכה בתואר מלכת החן והאשכנזייה הייתה נבחרת למלכת היופי. בשנה שלי זה התחלף. אירית אלטמן, שחברה שלי עד היום, נבחרה למלכת החן ואני למלכת היופי. זו הייתה שנת המהפך. לנערת ישראל נבחרה ענת זמיר".
שסיפור חייה היה טרגי.
"עולם הציידים והטורפים היה קיים גם אז. אספר לך סיפור. שבועיים אחרי שנבחרתי למלכת היופי, ארנון מילצ'ן אירח פה את רוברט דה נירו. התקשרו והזמינו אותי לארוחת הערב, כדי לקשט את השולחן. אמרתי למי שהתקשרה: 'לפני שבועיים לא היית מתקשרת, נכון? אני לא קישוט' וסגרתי את הטלפון. שנים אחר כך, הגעתי עם המפיק הנודע ארט לינסון לפגישה עם רוברט דה נירו, כדי לדבר איתו על פרויקט לסרט. סיפרתי לו את הסיפור ואמרתי לו שאני מעדיפה לפגוש אותו על רקע כזה ולא כקישוט. זו הייתה סגירת מעגל וצחקנו".
"שבועיים אחרי שנבחרתי למלכת היופי, ארנון מילצ'ן אירח פה את רוברט דה נירו. התקשרו והזמינו אותי לארוחת הערב, כדי לקשט את השולחן. אמרתי למי שהתקשרה: 'לפני שבועיים לא היית מתקשרת, נכון? אני לא קישוט' וסגרתי את הטלפון"
מה קרה איתך אחרי הזכייה במלכת היופי?
"קיבלתי הזמנה מסוכנות דוגמנות במילאנו. שם סידרו לי בוק ושלחו אותי לפגישות עם צלמים ולאודישנים. עבדתי עם ארמאני והייתי אחת מדוגמניות הבית שלו. הייתי היחידה אז שעבדה בחו"ל. פתחתי את הדלת לכולן. זה היה גם שדרוג לעבוד עם סוכנות שעושה בשבילך הכול. אחר כך עבדתי לתקופה בפריז עם סוכנות עילית, דגמנתי בתצוגות של ז'יבנשי והייתה לי שם גם אהבה גדולה. עבדתי גם במינכן. בזמנו הראיתי לבטי רוקאווי איך השיטה עובדת, כי בארץ עוד לא ידעו. לא היה ניסיון עם דוגמניות שעבדו בחו"ל".
אילנה שושן
"אני בשנים של מסעות, אחרי שנים של משפחה, נישואים, עבודה וטרנס של לימודים". אילנה שושן(צילום: עדי סגל)

ואז עברת לניו יורק, כדי ללמוד משחק.
"נסעתי ללמוד אצל לי שטרסברג והלך לי קלף שם. תוך שבוע מצאתי דירה במקום הכי טוב, סוכנות עילית לקחו אותי ועשיתי מיד סרטון פרסומת. אמרתי לעצמי שכנראה פה אני צריכה להיות. עדיין המשכתי לנסוע הלוך ושוב לאירופה לצילומים. נסעתי ללוס אנג'לס, כי הזמינו אותי לצילומים והבנתי שאני רוצה להישאר שם. באמצע חזרתי לארץ והכנתי קלטת וידיאו לטיפוח שקראו לה 'היופי שלך תלוי רק בך', שהפכה לסיפור הצלחה. בלוס אנג'לס שיחקתי בסרט 'מצור אווירי' עם ניקולס קייג' וטומי לי ג'ונס, אבל מהר מאוד הבנתי שאני רוצה ללכת לכיוון של הפקה והתחלתי ללמוד פיתוח תוכן והפקה.

"מה מפיק עושה? קודם כל, מזהה תסריט טוב ומתחיל להתגלגל. יום אחד הגעתי לאודישן דרך משה (המפיק הישראלי ובעלה לשעבר משה דיאמנט, א"ט), כי הישראלים בחו"ל תמיד עוזרים אחד לשני. יוקי שרוני, הספר שלי, הוא מי שחיבר בינינו. באודישן השני, נפגשים גם עם הבמאי והמפיקים. אחרי האודישן, משה התקשר להגיד לי שהם מאוד התרשמו ממני ורוצים שאקרא ארבעה תסריטים. הרגשתי שזה קצת גדול עליי, אבל משה אמר: 'מה אכפת לך לנסות?' ככה הצטרפתי לצוות הפיתוח שלהם והתסריט שהמלצתי עליו הפך לסרט. זה קרה מאוד מהר.
"היה תסריט אחר שלא התאים להם לתקציב והצעתי שאקח אותו בעצמי. התקשרתי ליוקי ושאלתי אותו מתי משה בא להסתפר אצלו. הלכתי לשם וניסיתי למכור לו את התסריט בשלוש דקות. הוא שלח אותי לחברה של מייקל דאגלס והם החליטו לאמץ את הסרט והכריזו עליו בקאן. הגיבור היה אנטי-גיבור וזה היה מאוד חדשני ל-1990. לסרט קראו 'העץ יהושע' ובסוף גייסתי 10 מיליון דולר ועשיתי את הסרט לבד, בלי מייקל דאגלס. מיד לאחר מכן, משה הציע שנפתח יחד חברת הפקה וככה גם התאהבנו והתחתנו".
"החברה שלנו מצפה מנשים לא להתבגר. אבל מה לעשות, כולנו מתבגרים. תמיד הפרדתי בין הפרסונה אילנה שושן הדוגמנית לבין מי שאני. אם את לא נופלת לזה – את בסדר. אחת הטעויות של נשים שנמצאות באור הזרקורים היא שהן מאמינות ליחסי הציבור שלהן, ואז זה אסון"
בשנים האחרונות את חיה על קו לוס אנג'לס-תל אביב.
"ב-2011, כשהילדים שלי יצאו ללימודים, חזרתי לארץ לתשע שנים. באתי להגשים חלום: לעשות תואר שני במשפטים. יש לי תואר ראשון במדעי החברה, ומשפטים תמיד היה החלום שלי. בסוף עשיתי גם תואר ראשון במשפטים, עברתי את בחינות הלשכה והוסמכתי כעורכת דין. חייתי פה עד הקורונה, ואז הבנתי שאני רוצה להיות ליד הילדים שלי לפני שהם מתחתנים והולכים לחיים שלהם. חזרתי ללוס אנג'לס וגויסתי לעבוד בסניף האמריקני של נוסטרומו אנרגיה, כמנהלת הפעילות בחוף המערבי. בקרוב אתחיל לעבוד בחברת היי-טק ואני ממשיכה לפתח גם פרויקטים בתחום הקולנוע.

השארת תגובה