Shavua israeli- שער.jpg

השבוע חזרה אלינו אילנה שושן כעו״ד אילנה שושן, היא חזרה עם מיזם אקדמי. 

תוכנית לימודים לתארים אקדמאיים בעברית לישראלים בלוס אנגלס עם האוניברסיטה הפתוחה בישראל. 

ללמוד מלוס אנג׳לס ולהיבחן בלוס אנג׳לס? אין צורך לנסוע לארץ, אפילו לא להיבחן? 

בדיוק.  

האוניברסיטה הפתוחה מאפשרת מזה 40  שנה לסטודנטים ללמוד מרחוק.  אנחנו נלמד בכיתה בלוס אנג׳לס והבחינות יהיו כאן. כל סטודנט באוניברסיטה הפתוחה יכול היה לבקש להיבחן  באחת מהקונסוליות בעולם.  לאוניברסיטה הפתוחה מערך תמיכה טכנולוגי מהמתקדמים ללימודים מרחוק. בעקבות הניסיון שלי עם האוניברסיטה, דרכם עשיתי את BA שלי במדעי החברה והרוח. פניתי אליהם ביוזמה לקדם תוכנית ידידותית לישראלים בלוס אנגלס.  אני מכירה את הקהילה ויודעת שהאוכלוסיה כאן תשמח להזדמנות לרכוש ידע. ידע הוא עוצמה. קצת קשה להתקדם ללימודים אקדמאיים בשפה זרה כשאנחנו גם בונים משפחה וקריירה. 

באגוסט השנה הוסמכת בירושלים כעורכתדיןספרי על המסלול שלך של חזרה ללימודים

מיד אחרי הצבא התחלתי ללמוד באוניברסיטת בר אילן מדעי המדינה ותקשורת. הוזמנתי לעבודה בחו״ל כדוגמנית‘ היה קשה לוותר על ההכנסה הזו כשבארץ חווינו את המשבר הכלכלי הגדול – בשנות ה80. התוצאה היתה שנשארתי לעבוד בחו״ל, ממילנו לפריז לניורק , מניורק ללוס אנגלס, התחתנתי, הפקתי סרטים עם בעלי לשעבר, ילדנו גם 2 ילדים. לא היתה לי ההזדמנות לסיים את התואר.  סחבתי את החור הזה-  משך שנים. הרגשתי שיש לי ״חור״ שאני צריכה להשלים.  הייתי תלמידה מצטיינת בתיכון ומאד אהבתי ללמוד. במשך השנים למדתי משחק, למדתי הפקה לקחתי קורסים בפסיכולוגיה, והיסטוריה למדתי קבלה. אך לא השלמתי BA.   עם העבודה ההתנדבותית שלי להעצמת נשים וזכויות נשים מאד היה חשוב לי ללמוד משפטים. אז שמתי לי למטרה ללמוד תואר שני במשפטים, אך לשם כך הייתי צריכה לעבור את המדרגה של תואר ראשון.  חברה סיפרה לי על האוניברסיטה הפתוחה שניתן להיבחן בקונסוליה, נירשמתי מיד, והתחלתי באוקובר 2009 מסע מופלא לעולם של אינסוף ידע.  כמו שאומרים עם האוכל בא התיאבון. כשילדי יצאו לקולג׳ במזרח ארה״ב ,  אני  המשכתי להגשים את החלום שלי, נרשמתי לתואר שני במשפטים בבר אילן – בו הנוכחות חובה. המשכתי ללימודי LLB במשפטים,  עשיתי התמחות במשרד של המרצה שלי לדיני משפחה  דר. עו״ד יאיר שיבר ולבחינות הלישכה ולהסמכה באוגוסט השנה בביני האומה. זו היתה התרגשות גדולה לקבל את תעודת ההסמכה.  

מה קרה איתך בשנים האחרונות

כשלמדתי בארץ, קידמתי מספר קמפיינים חברתיים בישראל, קמפיין למינוי נשים לבית המשפט העליון, למה? כי זה חשוב שיהיו נשים במקומות בו מפרשים את החוקים ויוצרים תקדימים שמעצבים את דעת הקהל והחברה בישראל. קידמתי קמפיין על ההשפעה של התקשורת על הדימוי של נשים והיחס לנשים וכמובן קמפיין על החשיבות של העצמה כלכלית לנשים. אני מאמינה שלמי שיש את הבמה הציבורית יכול להביא לשינוי מודעות. כמו שאני עושה עכשיו עם היוזמה הזו,  לעודד ישראלים ללמוד לתארים אקדמיים בעברית. אני מאמינה שזה יביא לחיזוק הקשר לארץ, לשפה, להיסוריה. קהילה חזקה חשובה לישראל. הילדים שגדלים כאן חשופים להרבה fake facts  על ישראל זה טוב שיהיה לנו את הידע להתמודד עם זה , לתת להם את העובדות. 

מה מיוחד בתוכנית האוניברסיטה בלוסאנגלס?

מה שמיוחד קודם כל זה  שאני מעורבת:).  אני עברתי את המסלול ויודעת לזהות את הקשיים הצפויים ללומדים.  שוחחתי עליהם  מראש עם מנכ״ל האוניברסיטה ודאגנו להזיז אותם.  המנכ״ל והצוות לגמרי מגוייסים לתמוך בסטודנטים מלוס אנג׳לס. בתקופת החגים שהאוניברסיטה סגורה יועצות התנדבו להיות קשובות לפניות שלנו. 

האוניברסיטה הפתוחה נותנת לכולם את האפשרות ללמוד בעברית ללא בחינות פסיכומטריות וגם אין צורך לחפור ולמצוא את תעודת הבגרות. לא משנה בכלל אם עשית בגרות! האוניברסיטה הפתוחה אומרת לך: ״הכל תלוי בך. ציוני הבגרות שלך או הפסיכומטרי לא מסננים אותך אצלנו״. אני יודעת שזה בכלל לא פשוט לחזור ללימודים אחרי הפסקה של הרבה שנים, אך אני מבטיחה לכל מי שיחליט או תחליט ללכת על זה, חוויה מעצימה שתלויה רק בכם. זו הזדמנות ניפלאה לאמהות צעירות להמשיך להתפתח בשנים שהילדים בבית הספר. הן יכולות  ללמוד לתואר ראשון ואפילו שני, כך כשהלדים יגדלו  יהיה להן הרבה יותר קל  לחזור לחיים העיסקיים, למצוא עבודה. אנחנו מדגישים לילדים שלנו את החשיבות ללמוד – אין דבר יותר חזק מדוגמא אישית. כשהתחלתי את הלימודים באו״פ בתי היתה בכיתה י״א( 11), היה לי כף גדול ללמוד יחד איתה, כשהיא הכינה שיעורי בית, אני הכנתי לידה. 

איךזההיהלחזורללמודאחריהרבהשנים? הקשיים

למדתי להשתמש בשפה העברית מחדש, הרחבתי את השפה שלי. הרגשתי שאני גדלה בפנים ומתחזקת – כי ידע זה העצמה.  למדתי לארגן מחשבות ולכתוב אותן.  כשהמוח עובד הוא מתחדש, הוא בונה תאים חדשים – זה מרענן את כל הגוף. למי שיש תואר ראשון האוניברסיטה מציעה  לימודים לתואר MA בתחומים שונים כולל: מינהל עסקים,מדעי המחשב, חינוך, פסיכולוגיה חברתית, מחשבה ביולוגית, היסטוריה ועוד.

מההתרשמות שלך עד כה, איך התגובות? 

אנשים מאד מתרגשים מההזדמנות ללמוד בעברית ולתואר! מסתבר שכמו שאני הרגשתי הרבה אנשים מרגישים, מי שהתחיל ונאלץ להפסיק בגלל עבודה ומעבר לארה״ב ואחרים שמאד רוצים ללמוד לתואר רק החיים ולהתמודד עם לימודים גבוהים בשפה זרה זה לא פשוט.   פגשתי קבוצת מורות שיש להן תואר ראשון והן כל כך שמחות שהן יכולות להמשיך לתואר שני במחיר סביר ובשעות שנוחות להן בלי בחינות סינון. בארה״ב כדי ללמוד לתואר שני צריך לעבור בחינת קבלה שלא לדבר על העלויות הגבוהות.